Voorlezen voor je kinderen

Naast veel praten en spelen met je kinderen, is ook lezen en voorlezen plezierig én zinvol.

Uit ‘Tatertaal in beeld’ (2011)

We geven je graag enkele tips om voorlezen nog leuker en leerrijker te maken:

  • Neem zelf een boek, krant of tijdschrift in de hand wanneer je kind in de buurt is. Door aan kinderen te tonen dat je zelf leest en geniet van te lezen, worden zij ook geprikkeld om te lezen.
  • Praat met je kind over wat je aan het lezen bent.
  • Laat je kind uit verschillende boekjes zelf kiezen welk boek je gaat voorlezen.
  • Als je geen tijd vindt om voor te lezen, kan je voorlezen terwijl je kind in bad zit.
  • Je hoeft niet altijd een heel boekje voor te lezen. Lees een kort fragmentje voor of bekijk één prent samen.
  • Je hoeft je niet altijd aan de tekst van het boek te houden: je kunt ook gewoon vertellen wat je op de prenten ziet of met je kind praten over de gebeurtenissen in het boek.
  • Lees voor op een rustig moment van de dag (bijvoorbeeld voor het slapengaan) in een knus hoekje of laat het kind net heel actief dingen nadoen uit het boek.
  • Maak gebruik van prentenboeken op de computer en vertel erbij. Voor kleuters kun je hier terecht, voor lagereschoolkinderen hier.
  • Laat je kind eerst vertellen wat hij ziet op de prenten; stel dan meer en meer vragen over wat hij niet direct ziet.
  • Stel vragen over wat je je kind voorgelezen hebt.
  • Weet dat je kind het helemaal niet vervelend vindt om veel hetzelfde boek voor te lezen, integendeel, op den duur kent hij het verhaal en kan hij dit ‘mee – vertellen’ of ‘mee – lezen’.

Leuk om te weten is ook dat voorlezen heel wat voordelen heeft, zowel op het vlak van taalstimulering als op andere vlakken:

  • Voorlezen is leuk voor het kind.
  • Een voorleesmoment is een moment van rustig samen zijn en volledige aandacht voor het kind.
  • De totale ontwikkeling van het kind wordt gestimuleerd.
  • Het wereldbeeld van het kind verruimt.
  • De betrokkenheid met het kind verhoogt: je komt te weten wat het kind denkt en voelt.
  • Het kind maakt kennis met cultuur en taal.
  • Het kind wordt warm gemaakt voor boeken en taal.
  • Het kind maakt kennis met taalgebruik dat nauw aansluit bij de schooltaal

Redenen genoeg dus om af en toe voor te lezen voor je kinderen!

Bovenstaande tips zijn gebaseerd op:

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag